Ścieżka przyrodnicza „Szlakiem pięciu jezior”

20 min od OW Wrzos

Piesza ścieżka przyrodnicza „Szlakiem pięciu jezior” to trasa, która prowadzi przez różnorodne przyrodniczo tereny Kaszub Południowych ukazując krajobraz lasów, jezior, łąk i rzek Wdzydzkiego Parku Krajobrazowego. To idealna propozycja dla dzieci i młodzieży szkolnej, jak i dla dorosłych.

Warto zobaczyć jezioro Kramsko Małe, Kramsko Duże i jezioro Białe, rzekę Dębrznicę i tamę bobrową, ptasią remizę, czyli specjalnie wyznaczone i ogrodzone miejsce z nasadzeniami krzewów i drzew nektarodajnych i owocodajnych, co stwarza idealne warunki dla owadożernych ptaków, które chronią las przed gradacją szkodników, wilgotne łąki nad jeziorem Kramsko Duże.

Trasa ścieżki prowadzi od mapy przy szkole w Wąglikowicach przez tereny położone w otulinie parku. Nazwa ścieżki pochodzi od jezior położonych w poblizu ścieżki: Kramsko Duże, Białe, Kramsko Małe, Miały i Kocełki. Początkowo ścieżka biegnie razem ze szlakiem rowerowym „Dokokoła Jezior Wdzydzkich”, później łączy się z trasą rowerową Kościerzyna- Wdzydze Kiszewskie. Pierwszym przystankiem jest jezioro Kramsko Małe to czysty akwen o łagodnych dostępnych brzegach. Kolenym jeziorem, które mijamy to ukazujące się po lewej stronie drogi Jezioro Białe. Skręcamy w lewo, w kierunku trzeciego jeziora- Kramska Dużego. Jego brzegi są strome i zalesione, zaś od strony wody porośnięte trzcinami. Kierując się znakami schodzimy nad jezioro. Po lewej stronie rozpościera się widok na wilgotne łąki, które ciągną się wzdłuż całej doliny. Kolejnym przystankiem jest umieszczona w głębi lasu Ptasia Remiza czyli specjalnie wyznaczone ogrodzone miejsce z nasadzeniami krzewów i drzew nektarodajnych i owocodajnych. Następnie skręcając w lewo schodzimi nad rzekę Dębrznicę, która jest prawostronnym dopływem Trzebiochy, drugiej pod względem wielkości rzeki Wdzydzkiego Parku Krajobrazowego. Ostatnim przystankiem ścieżki jest wiata, a przy niej tablice o tematyce leśnej. Wracając do wsi Wąglikowice zakańczamy wyznaczoną pieszą ścieżkę przyrodniczą.

Długość trasy: 6 km

Przebieg trasy: Wąglikowice, Jezioro Kramsko Duże, Jezioro Białe, Jezioro Kramskie Małe, Jezioro Miały, Wąglikowice

Oznakowanie trasy: czerwone znaki na drzewach i drogowskazach, 6 przystanków z tablicami edukacyjnymi.